Det viser sig nu at være turistorgani-sationen VisitDenmark, der står bag en video på internetportalen YouTube, hvor en ung dansk kvinde ved navn Karen efterlyser faren til sin søn August.

I løbet af de fire dage videoen har ligget på YouTube, er den blevet set mere end 770.000 gange.

Historien skulle bruges til at lokke flere turister til landet, oplyser organisationen, der således har brugt danske skattekroner til at markedsføre landet på en løgn.

For i virkeligheden hedder kvinden ikke 'Karen', men Ditte Arnth Jør­gensen og er skuespiller. Og barnet er heller ikke hendes. Hele historien er opdigtet.

En fri kvinde
I VisitDenmark er de glade og stolte over deres reklame.

"Historien viser, at Karen er en dansk kvinde som med værdighed og selvstændighed lever i et frit samfund, som giver hende rammerne til, at hun kan træffe de valg, hun som kvinde har lyst til i sit liv. Så vi markedsfører Danmark som et frit sted med plads, og det er vi glade for, at så mange rundt omkring i verden har valgt at se," siger administrerende direktør i VisitDenmark Dorte Kiilerich.

Uenighed om effektiviteten
"Jeg tror, det er den mest effektive kampagne, der er skabt nogensinde for en dansk virksomhed," siger Peter Helstrup, strategisk direktør i Reklamebureauet Grey, der står bag videoen.

Men ekspert i sociale netværk Jonas Klit Nielsen mener, reklamen er grebet forkert an. De folk, der har set videoen og finder ud af, at det hele er løgn, bliver skuffede, mener han.

"Det her er almindelige mennesker som giver budskaber videre til hinanden og identificere sig med de budskaber. De føler sig løjet for, og de trækker væk fra dit eventuelle produkt eller mærke," siger han.