Danmarks nye blonde superstjerne er isbjørnen Siku, der på kort tid har charmet sig ind i blødsødne hjerter verden over.

Historien lyder umiddelbart som noget, man har hørt før, men Frank Vigh-Larsen, direktør for Skandinavisk Dyrepark, afviser prompte, at her er tale om ny Knut.

"Vi vil under ingen omstændigheder sammenlignes med Knut. Han var en katastrofe, der kun blev brugt til at sælge plysbamser og billetter. Derfor gør vi alt, hvad vi kan for at blive distanceret så langt fra Knut som overhovedet muligt," siger han.

Sikus navn, der betyder havis, er valgt med nøje omhu. Den lille bjørn skal nemlig være mere og andet end bare nuttet.

"Vores eksistensberettigelse som zoologisk have er at lave noget formidling om, hvad der foregår i naturen. Derfor skal vores Siku bruges som ambassadør og kommunikator for arktis og de klimaforandringer, der er deroppe," siger Frank Vigh-Larsen.

Brug for megen opmærksomhed
Og skal man tage direktørens ord for gode varer, er der brug for så meget opmærksomhed som overhovedet muligt på området.

"Isbjørne er 100 procent afhængige af havis for at kunne overleve. Seneste prognoser tyder på, at der ikke er flere vildtlevende isbjørne i verden om 40 år, fordi havisen svinder ind," siger han.

Sendte Siku til udlandet
Historien om Sikus berømthed startede, da Danmarks Radio, efter at have bragt et indslag om den lille isbjørn i tv-avisen, valgte at sende det ud til flere europæiske tv-stationer.

Det fik Siku og en meget begejstret engelsk studievært til at ryge til tops på BBCs hjemmeside. Det betød, at der fra midnat til klokken 13.30 var mere end 174.000 hits på hjemmesiden.

Men ligegyldigt hvor stor en berømthed den lille gut bliver, vil det ikke betyde noget for Sikus livsførelse.

"Knut var aldrig en normal isbjørn. Vores Siku kommer til at fungere helt normalt, fordi han kommer til at omgås de andre isbjørne," siger Frank Vigh-Larsen, der selv har svært ved at stå for det lille pelsdyr.