Det er en myte, at personer, der regelmæssigt spiser friturestegt mad, har større risiko for at blive ramt af hjertetilfælde, så længe de blot bruger olivenolie eller solsikkeolie.
Det viser en stor undersøgelse blandt 40.000 spanierne, og som står at læse i det medicinske tidsskrift 'British Medical Journal'.
Forskerne fandt ingen sammenhæng mellem mængden af indtaget friturestegt mad og antallet af hjertetilfælde i Spanien fra 1990 til 2004, hvor 40.000 spaniere, primært kvinder, blev fulgt tæt.
Skyldes Middelhavskosten
I dagens udgave af avisen The Daily Telegraph advarer den britiske hjerteforening om, at briterne skal vente lidt med at "gribe ud efter friturepanden". Folk i Middelhavsområdet spiser nemlig generelt mere sundt end folk på de britiske øer.
Ud af de 40.000 testpersoner, var der i perioden 606 personer, der i perioden fik hjerteproblemer, men der var ikke nogen antydninger af, at de folk, der spiste mest frituremad, også var dem, der typisk blev ramt.
Friturestegt mad bliver dog ikke helt frikendt af forskerne. Det indeholder typisk flere kalorier, og er dermed medvirkende til forhøjet blodtryk og overvægt.




