3432 danskejede lastbiler kører i dag rundt med udenlandske nummerplader, viser nye tal fra ITD, der er brancheorganisation for den danske godstransport med lastbiler.

Det er 5,7 procent flere end for et år siden, og mere end dobbelt så mange som for blot seks år siden.

Jacob Christian Nielsen, administrerende direktør hos ITD, er ikke glad for udviklingen.

"Vores helt store bekymring er, at det ikke kun er lastbilerne, der bliver udflaget. Næste skridt kan være, at hele virksomheder forsvinder til udlandet. Så vil det være endnu flere job og skatteindtægter, der forsvinder ud af landet," siger Jacob Christian Nielsen til Ritzau.

På to år er antallet af danskejede lastbiler på udenlandske nummerplader vokset med 17 procent.

En del af den stigende udflagning skyldes ifølge ITD, at mange danske vognmænd orienterer sig internationalt og forsøger at opnå en større andel af det europæiske marked.

Men hovedforklaringen er knap så positiv, understreger Jacob Christian Nielsen, administrerende direktør hos ITD.

"Der er stadig flere virksomheder, der flagrer ud, fordi rammebetingelserne i Danmark er så dårlige, at de ikke kan tage konkurrencen op med deres udenlandske kolleger," siger han.

Det er langtfra kun lave lønninger i Østeuropa, der er problemet, understreger han.

"Vi oplever i stigende grad, at for eksempel Tyskland er væsentlig mere konkurrencedygtig, end vi er herhjemme. Det er også de lande, vi normalt sammenligner os med, der løber af med godset. Det bør vi gøre noget ved," siger Jacob Christian Nielsen.