Det skæpper selvsagt godt i kassen, når mellem 20.000-30.000 mennesker i disse dage invaderer Bornholm til Folkemødet 2012 i Allinge.

Faktisk så godt, at Bornholm med den politiske sommerfestival kan lægge en ekstra uge til turistsæsonen, der officielt først starter til i juli.

"Folkemødet generer en ekstra omsætning på mellem 12 og 16 millioner kroner for øen, vurderer Paw Brylet, konstitueret direktør i Destination Bornholm, øens officielle turist- og markedsføringsorganisation.

Folkemødet på klippeøen så dagens lys i fjor og 10.000 mennesker kom til Allinge for at høre politiske taler og møde folketingspolitikere ansigt til ansigt under debatmøder og diskussioner.

Arrangørerne regner denne gang med en tredobling af antallet af deltagere til den fire dage lange politiske sommerfestival på den nordlige del af øen.

"Sidste år var det kun en håndfuld politikere, der lagde vejen forbi. I år er det alt, hvad der kan kravle og gå af politikere kommer. Målet i år var en fordobling, men det tegner til en tredobling af deltagerantallet," siger Paw Brylet.

Vokseværket giver ikke sved på panden, men et håb om at folkemødet skyder endnu mere i vejret de kommende år.

"Det skal være endnu større til næste år. Vi har rammerne til at vokse a la Roskilde Festivalen," siger Paw Brylet.

Hos regionsborgmester Winni Grosbøll (S), der er primus motor og festivalens ansigt udadtil, er der dog et par panderynker at spore, mens hun står på Havnegade i Allinge centrum, hvor rækkevis af hvide telte fylder havnefronten.

"Jeg tror, at vi i evalueringen skal se på, om det i virkeligheden er for meget," siger hun.

Der er stort set udsolgt over hele linjen på flyafgange og på hoteller og pensionater i Allinge og omegn. Men Paw Brylet afviser, at priserne er blevet skruet i vejret af den grund.

"Jeg lægger ikke hovedet på blokken for hele branchen, men mit indtryk er, at priserne ligger fast på "uden for sæson-priser"," siger Paw Brylet.

Folkemødet skydes i gang torsdag eftermiddag.