Den tidligere kulturminister, Per Stig Møllers, ambitioner om en ny radio­kanal, der skulle konkurrere med DR ser ud til at være kuldsejlet. En undersøgelse fra TNS Gallup over de første 25 uger i 2012 viser, at kun cirka 5.000 lytter til Radio24syv på store dele af dagen, skriver Politiken.

"Det er ikke imponerende. Der er ikke meget, der tyder på, at det koncept, de anvender, kan udvikle sig til en meget større succes end i dag, konstaterer medieforsker og professor ved Københavns Universitet, Stig Hjarvard.

30.000-60.000 på P1
Morgenfladen svinger mellem 8.000 og 15.000, mens eftermiddagsfladen har omkring 5.000 lyttere, viser opgørelsen.

Til sammenligning har P1 konstant mellem 40.000 og 75.000 lyttere til morgenfladen og mellem 30.000 og 60.000 om eftermiddagen.

Den nuværende regering var mod oprettelsen af en offentligt støtte på op mod 100 millioner kroner om året i otte år, men aftalen er ikke til at lave om, lyder det i dag:

"Så nu håber vi i den grad, at kanalen bliver en succes. Og jeg tror, at den vil få fat i flere lyttere i løbet af noget tid. Både DR 2 og TV 2 News havde det også svært i starten", siger de radikales medieordfører Zenia Stampe.

"Har fået DR til at oppe sig"
Venstres medieordfører, Ellen Trane Nørby, fortryder heller ikke beslutningen.

"Deres udenrigspolitiske magasin er meget stærkt, det er nogle af debatprogrammerne også. Samtidig er der etableret nye værtsroller, hvor værterne har holdninger. Det er lykkedes at udvikle radiomediet, og Radio24syv har også fået DR til at oppe sig", siger hun til Politiken.