Hvert femte barn i Danmark er i dag overvægtigt. Det skyldes blandt andet, at mange børn spiser for meget fedt og sukker og for lidt frugt og grønt i forhold til anbefalingerne. Samtidig er kun to ud af tre børn fysisk aktive mindst 60 minutter om dagen.

70 procent af dem, der er overvægtige som børn, bliver også overvægtige som voksne. Derfor har Sundhedsstyrelsen iværksat kampagnen "En lettere barndom", der retter sig til forældre med fire-seks-årige børn og til personalet i landets børnehaver.

Sundhedstyrelsen anbefaler ikke en decideret slankekur til overvægtige børn, men foreslår masser af motion og en omlægning af kostvanerne.

Det kan være svært som forældre at finde på nye retter, som ikke feder, og som børnene godt kan lide.

Sundhedstyrelsen har derfor på deres hjemmeside forslag til opskrifter på sunde og lækre måltider, som for eksempel kylling i ckokoladesauce.

Her en oversigt over Sundhedsstyrelsen anbefalinger til kost dagen igennem:

Morgenmad
Det er vigtigt, at både du og dit barn får en god start på dagen. En sund og mættende morgenmad giver dit barn mere overskud til alt det sjove, der venter.

Samtidig hjælper et solidt morgenmåltid jer med at holde sukketrangen væk - både om formiddagen og om eftermiddagen. En sund morgenmad kan indeholde fuldkornsprodukter, f.eks. havregryn eller rugbrød, da de giver en god mæthedsfornemmelse.

Men derfor behøver morgenmaden ikke at være kedelig. Kom f.eks. frisk frugt i havregrynene eller server rugbrødet med lidt røræg, skinke og tomat.

Frokost
Ved frokosttid skal du og dit barn atter have fyldt energi på depoterne, så jeres kroppe får nyt brændstof til eftermiddagens sjove aktiviteter. Rugbrød eller andre fiberrige produkter mætter godt og holder energiniveauet i top.

Husk at variere frokosten, så den ikke altid består af rugbrødsmadder. Prøv f.eks. et par frokostmuffins eller grov-pitabrød fyldt med grønsager, kyllingestykker og lidt krydderurter.

En lækker frokost kan gøres sjov og spændende: Prøv fx at lægge et par cherrytomater, sukkerærter, snack-gulerødder eller en rosinpakke i picnic-kurven eller som lækkerier i madkassen.

Aftensmad
Sund aftensmad kan sagtens være nem aftensmad. F.eks. behøver du ikke altid lave varm mad, ligesom det ikke er nødvendigt med kød på bordet hver dag.

Måske kan det være en hjælp for dig at lave madplan for en uge ad gangen. Det giver ro på, og du får overblik over, hvad der skal købes ind. Og så undgår du hovsa-løsninger, som ofte kan være både usunde og dyre.

Prøv også at inddrage børnene i madlavningen. Når de selv har været med til at lave maden, smitter det ofte af på deres lyst til at smage på retterne - også de grønne og sunde.

Har du svært ved at få dit barn til at spise grønsager i sammenkogte retter, så lav nogle glas med f.eks. agurk, gulerødder, rød peber i stave. Det ser farverigt og indbydende ud for de små. Du kan også rive gulerødder, squash eller rødbeder og bruge dette i f.eks. frikadeller.

Mellemmåltider
Mellemmåltider lyder måske usundt. Det er da også ved disse måltider, at børn typisk får for meget sukker. Et par sunde mellemmåltider i løbet af dagen er med til at stabilisere blodsukkeret og det hjælper med til at fravælge de usunde fristelser som slik og kager, når I ellers var blevet sultne.

Mellemmåltider kan dog sagtens være sunde og stadig tilfredsstille den søde tand. Prøv f.eks. med lidt nødder eller frugt. Eller måske bare en gulerod eller en grovbolle med pålæg.

Drikkevaner
Mange danske børn kæmper med overvægt, fordi de spiser og drikker forkert og får for lidt motion.

Sukker fylder for meget i mange børns kost. Tidligere kom sukkeret især fra slik, chokolade, kager mm., men i dag kommer det meste fra sodavand og andre søde drikke. Derfor er det vigtigt at se på børns drikkevaner og det "skjulte" sukker.

På Sundhedsstyrelsens hjemmeside kan du også beregne om dit barn er overvægtig eller ej. Klik på øverste link i boksen "Se også". I boksen finder du også link til opskrifterne på den sunde og slankende mad til børn.