Det er mere motiverende for børn at lære, at det er deres indsats, der giver resultat, og ikke noget medfødt, som de ikke kan styre.

Men en ny amerikansk undersøgelse viser, at også de børn, som får at vide, at deres eget køn eller race er gode til noget, klarer sig dårligt, skriver Avisen.dk.

Det vil sige, at hvis lille Sofie får at vide, at drenge er gode til at læse, bliver hun dårligere til at læse end børn, der ikke har fået noget at vide. Men hvis hun får at vide, at piger er gode til at læse, bliver hun også dårligere - selvom hun selv er en pige.

Det overrasker flere danske forskere og psykologer, Avisen.dk har talt med.

Tidligere forsøg har nemlig vist, at børn præsterer bedre, hvis de på forhånd får at vide, at de er dygtige til noget.

- Min erfaring er, at det, som betyder mest, er, at børn får at vide, at de er gode til noget," siger professor i psykologi og forhenværende klinikchef på Odense Universitetshospital, dr.med. Jørn Beckmann til Avisen.dk.

Ifølge forskerne bag undersøgelsen prøver børn netop ikke nær så hårdt, hvis de lærer, at deres resultat afhænger af deres køn, hudfarve eller noget andet biologisk.

Børn, som hører, at succes hænger sammen med noget medfødt og ikke med for eksempel hårdt arbejde, giver også nemmere op, når en aktivitet bliver svær.

Og ikke nok med det: De små poder bliver også mere bange for at fejle, fordi de tænker, at det dårlige resultat viser noget om deres personlighed.

Undersøgelsen, som er publiceret af det indflydelsesrige tidsskrift Psychological Science, blev udført på børn mellem fire og syv år.

Børnene skulle løse forskellige opgaver og den ene gruppe børn fik inden at vide, at enten drenge eller piger var særligt gode til lige præcis denne opgave. Denne gruppe børn klarede opgaven markant dårligere - uanset om børnene selv var drenge eller piger.

/ritzau/