En ny Storstrømsbro bliver en del af regeringens forslag til næste års finanslov, som fremlægges på mandag.

Regeringen foreslår at afsætte 3,9 milliarder kroner fra Infrastrukturfonden over de kommende år til den nye bro. Det oplyser transportministeren til TV2 ØST.

Ifølge forslaget til den nye bro er der tale om en løsning med dobbeltsporet jernbane, to spor til biler og en cykelsti.

I torsdags besøgte Folketingets Trafikudvalg den gamle bro, og her var trafikordførerne fra både S, R og V også parate til at love, at der kommer en ny bro over Storstrømmen.

I oktober sidste år blev den gamle Storstrømsbro lukket for al togtrafik i over en måned på grund af revner i konstruktionen.

Storstrømsbroen bliver et vigtigt knudepunkt, når Femern-forbindelsen mellem Lolland og Tyskland åbner i 2020, og den nuværende bro vil ikke kunne holde til de forventede trafikmængder.

Meldingerne tyder således på, at regeringen går efter at følge det anbefalede scenarie i rapporten.

Tog kan passere med 200 km/t.
Til sammenligning ville en renovering af den gamle bro kun koste det halve, men på sigt vil det alligevel ikke kunne betale sig, vurderede rapporten.

En renoveringsløsning er samtidig vurderet til at være forbundet med en større risiko end en ny bro.

Den nye bro vil ifølge rapporten kunne etableres vest for den eksisterende, som kan rives ned, når byggeriet er færdigt.

Ifølge rapporten vil man kunne have den nye bro klar til 2020, hvis man starter byggeriet i 2016.

Samtidig vil en ny bro betyde, at togene kan passere forbindelsen med 200 kilometer i timen i stedet for den nuværende begrænsning på 100 kilometer i timen.