Hos fagforbundet HK finder man det umuligt at skulle skære yderligere 300 millioner kroner i DSB, sådan som regeringen ellers har lagt op til i sit udspil til finansloven.

"Der er ikke rigtig nogen mulighed for at finde 300 millioner," siger Andreas Hasle, der er formand for HK Trafik og Jernbane.

I forvejen er der allerede bebudet og delvist gennemført afskedigelser af over 400 HK-ansatte som led i igangværende besparelser, og han har derfor svært ved at se, hvor der kan strammes yderligere.

"Jeg ser det som en meget stor risiko for, at DSB ikke kan levere det, der nu skal til. Især hvis der kommer endnu flere fyringer, så kan jeg ikke se, hvordan man skal få driften til at hænge sammen, som DSB er forpligtet til," siger han.

DSB's økonomidirektør, Jacob Kjær, har i en skriftlig kommentar til Ritzau advaret om, at besparelsen kan komme til at ramme køreplanen.

Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn, mener dog, at virksomheden kan undgå dette ved at skære i organisationen i stedet for.

"Jeg håber ikke, det her kommer til at betyde, at der kommer færre køreplantimer. Jeg håber, DSB foretager den nødvendige trimning af organisationen, så man kan få bedre togdrift til færre penge," siger Prehn.

Den udtalelse har Andreas Hasle svært ved at få til at hænge sammen med virkeligheden.

"Jeg tror ganske enkelt ikke, at der er ret mange politikere, som har indsigt i, hvor vanskelig økonomien er i DSB lige i øjeblikket," siger han og fortsætter:

"Man er i gang med en spareplan på en milliard kroner over tre år. Og skal man til at finde yderligere 300 millioner, så bliver det temmelig kaotisk."