Det var et tilbud, jeg ikke kunne sige nej til: De russiske jernbaner inviterede på en tur med den transsibiriske jernbane, fra Moskva til Vladivostok, skåret ned til en 10-dages tur og nogen få udvalgte strækninger, deriblandt langs Bajkal-søen, efter sigende et af de smukkeste steder i verden.

Med andre ord en mulighed for at se Sibirien, eller i det mindste glimt af det Rusland, der gemmer sig bag Ural-bjergene og strækker sig helt over til Stillehavet efter at have passeret nord om Kasakhstan, Mongoliet og Kina. Og det oven i købet på et tidspunkt, hvor Sibiriens kan matche en god dansk sommer med temperaturer på 24 PLUS-grader.

Altså sagde jeg ja tak!

Høns som medpassagerer
Mange danskere har jo for længst taget turen i sin fulde længde, med rygende samovarer, snakkesalige babushkaer og levende høns som medpassagerer, og er dampet ud af Moskva med kurs mod Peking. I min og mine pressekollegers forkortede version hopper vi over de første 3.400 kilometers gung-gada-gung og flyver til Novosibirsk, som faktisk er den tredjestørste by i Rusland med en befolkning på 1,4 millioner mennesker. Først der stiger vi om bord på toget og kører til Tajsjet, et jernbaneknudepunkt, hvor den Transsibiriske og Bajkal-Amur-jernbanelinerne mødes.

"Meget interessant strækning", som min russiske tolk forklarer, "men mærkeligt, at I skal køre en stor del af vejen om natten. Det er sikkert FSBs skyld!". FSB er arvtageren til det berygtede KGB, som jo sendte tusindvis af russere i arbejdslejre i Sibirien, og hvis ugerninger Putins Rusland helst vil glemme. Den her del af den transsibiriske blev netop bygget af straffefanger, og derfor lå flere af lejrende langs jernbanen. Efter sigende kan man stadig se de forladte vagttårne fra toget. Hvis altså det ikke lige er bælgravende mørkt!

Meningen med turen?
Hvad der lige er de statsejede russiske jernbaners hensigt med at invitere en flok internationale journalister til at besigtige den sagnomspundne jernbanestrækning ligger hen i det uvisse. Officielt er det for at markere de russiske jernbaners 175-års dag, måske hænger det også sammen det asiatiske topmøde - APEC- den 7-8. september i Vladivostok og russernes forsøg på at sætte gang i udviklingen i Fjernøsten, RUSLANDS Fjernøsten. For på trods af enkelte storbyer, så er resten af Sibirien stort set mennesketomt og lige ovre på den anden side af Amur-grænsefloden står halvanden milliard kinesere på spring, sultne efter ressourcer og plads at udfolde sig på.

Det tog de russiske Czarer og Czarinaer et par hundrede år at erobre Sibirien - men i dag er kineserne på fremmarch i det område, som ikke bare rummer masser af ledige kvadratkilometre men også de naturressourcer, som har gjort Rusland til en af verdens hurtigst voksende økonomier.

Måske turen til Vladivostok kan give et svar på, hvordan Rusland vil sætte gang i udviklingen i område, som engang var mest kendt for kulderekorder, umenneskelige fangelejrer og uendelige vidder.

Forude venter 9000 kilometer, syv tidszoner og masser af gung-gada-gung. Sibiria, here we come!

TV 2 | NYHEDERNES Rusland-korrespondent Uffe Dreesen krydser den næste uges tid Rusland med den berømte transsibiriske jernbane ­ fra Moskva til Vladivostok. Uffe Dreesen vil løbende skrive dagbog, der kan læses her på nyhederne.tv2.dk.