Danske medier har denne sommer rapporteret om svenske børnehaver, hvor pædagogerne ikke siger han og hun til børnene, men "hen." Men den såkaldt kønsneutrale pædagogik har også danske tilhængere.

I børnehaven Jordkloden på Nørrebro undgår pædagogerne bevidst at sige dreng og pige og taler i stedet om børn eller venner.

De digter om på bøger og sange med firkantede kønsroller. Og de opmuntrer de drenge, der har lyst til at iføre sig kjole eller lege med dukker - eller piger der gerne vil være drengede. Det fremgår af søndagens udgave af DR2-programmet 'På den 2. side'.

"Vi prøver at fjerne fokus fra køn. Det er ikke det centrale. Det centrale er, at se det enkelte barn, der hvor barnet er," siger Kirstine Rørvig, souschef i den københavnske børnehave Jordkloden, der som en af de første i landet arbejder normkritisk og kønsneutralt.

"Jeg siger aldrig: Kom piger, nu gør vi det her. Jeg kalder dem ved deres navn. Vi i personalet prøver at lade være med at bruge kønsbetegnelser. Hvis man hele sit liv bliver fortalt, at man er en pige, så identificerer man sig også som en pige og laver pigeting. Hvis man hører, at alle piger elsker kjoler, så tænker man, så har jeg også behov for at gå i kjole," siger Kirstine Rørvig.

Overgreb eller forfriskende
Der er delte meninger om den kønsneutrale pædagogik.

"Kønsneutrale børnehaver er et overgreb på børnene," siger teolog og forfatter Iben Tranholm til DR2.

Det Radikale Venstres ligestillingsordfører Sofie Carsten Nielsen finder Jordklodens pædagogik "forfriskende" og mener, det vil være en god idé, hvis flere danske institutioner begyndte at arbejde normkritisk og kønsneutralt.

"Jordkloden giver børnene mulighed for at udvikle sig uden at være spærret inde i de forventninger, der er forbundet med køn. Der skal være rum til at gøre flere ting - uanset om man er pige eller dreng," siger hun.

Dyrt i terapitimer
I Norge har regeringen gjort den kønsneutrale pædagogik til en del af sin officielle ligestillingspolitik.

Men ifølge Iben Tranholm kan det få fatale konsekvenser, hvis Danmark går samme vej.

"Den her form for pædagogik afføder store problemer når børnene som voksne skal findes deres identitet. De kommer til at bruge tusinder af kroner på terapi," siger hun.

Er det en god eller dårlig idé, at pædagoger i børnehaver er kønsneutrale? Skriv din mening nedenfor