TDC var først ude og advarede mobil­kunderne om en svindel-sms, der i løbet af weekenden er blevet sendt ud til flere danske mobiltelefoner.

Beskeden har til formål at lokke konto­oplysninger ud af folk, som senere kan anvendes af kriminelle til svindel.

Men det har siden vist sig, at det langt fra kun er TDC's kunder, der får sms'en. På TV 2 Nyhedernes side på Fa­cebook skriver kunder hos Telenor, Tel­more, 3 Mobil, Telia, Call me, Onfone, Oister, CCB, M1 og Bibob, at de også har fået fupbeskeden.

"Vi kender endnu ikke omfanget af angrebet. Men vi kan se på antallet af kundehenvendelser, at det er et ret stort angreb," siger Rasmus Avnskjold, der er pressemedarbejder hos TDC.

Bruger falsk præmie fra Sony
Sms'en fortæller de danske mobilkunder, at de har vundet en præmie fra elektronikvirksomheden Sony.

I bunden af beskeden er der et link til, hvad der ser ud som Sonys danske hjemmeside, hvor de bliver bedt om at indtaste deres kontooplysninger.

Hos TDC er man flere gange om måneden ramt af mindre angreb af den her type. Det er dog sjældent, at beskederne er så gennemførte. Samtidig er det oftest mindre angreb, end hvad det nuværende angreb tegner til at være.

"Danske mobilkunder er jævnligt udsat for angreb, som har til formål at lokke folk kontooplysninger ud af dem. Det er der specielt ved det her angreb er, at det virker til at være særligt stort," siger Rasmus Avnskjold.

Ofte foregår angrebene ved, at en computer sender beskeder ud til blokke af mobilnumre, hvor alle numrene for eksempel har de samme fire første cifre. Derfor er det oftest enkelte selskaber, der bliver ramt.

Der arbejdes i øjeblikket på at få identificeret hvilken server, der sender beskederne for derefter at lukke ned for trafikken fra serveren, hvilket ofte tager under et døgn.