Det er stadig uvist, hvorfor et fly onsdag aften forulykkede på landingsbanen i Roskilde Lufthavn.

Men ifølge tv2.dk's oplysninger er der tale om et observationsfly, som havde været på tur i forbindelse med et fugletællingsprogram.

Flyet forulykkede klokken 17.27, og en 47-årig mand fra Holte og en 74-årig mand fra Vanløse omkom. Ifølge de foreløbige undersøgelser i forbindelse med selve flystyrtet.

- Flyet bryder i brand, men vi ved endnu ikke, om det er sket i luften eller i forbindelse med styrtet, siger havariinspektør Lars Christoffersen fra Havarikommisionen til tv2.dk.

Det er heller ikke fastlagt, hvem der fungerede som pilot.

Begge mænd havde firma
Ifølge tv2.dk's oplysninger var den 47-årige mand en del af et firma, der har to overvågningsfly, som bruges til blandt andet overflyvninger af kyststrækninger, olieplatforme eller dyreliv.

Den 74-årige havde et firma, der var specialiseret i blandt andet fugletællinger.

Flyet, der forulykkede, er et Partenavia-propelfly fra 1981 - men ifølge Havarikontrollen er et ældre fly ikke det samme som et usikkert fly.

- Det er slet ikke som med biler. Et fly fra 1981 kan være lige så sikkert som et nyt fly, siger havariinspektør Lars Christoffersen.

Flyet har oprindelig plads til syv personer - men det var specialindrettet med ekstra udstyr til observationer fra luften.

Vrag skal i læ
Det forulykede fly ligger stadig på landingsbanen i lufthavnen i Roskilde, hvor det i første omgang bliver underøgt på stedet.

Herefter vil Havarikommisionens eksperter senere torsdag eller fredag flytte det ind i en hangar for nærmere undersøgelser.

- For eksempel kan man måske se på en ledning, om branden er begyndt før eller efter styrtet. Hvis plastiken er brændt indefra, kan ilden være brudt ud i luften, mens det kan være et tegn på ild efter styrtet, hvis ledningen er smeltet udefra, siger Lars Christoffersen.

Mystik om mulig nødlanding
Tidligere er det meldt ud fra politiet, at der var tale om en kontrolleret nødlanding. Det kan Havarikommisionen dog ikke bekræfte.

- Umiddelbart har jeg ikke kendskab til, at der skulle være foretaget en nødlanding, siger Lars Christoffersen.

Inden de nærmere omstændigheder omkring ulykken kan fastlægges, skal data fra flyets historik indsamles og sammenlignes med radarraporteringer og data fra ulykken - og derefter skal det hele analyseres og vurderes.

En proces, der kan tage op til et år.

Havarikommisionen vil komme med en foreløbig rapport i løbet af april.

Politiet er i kontakt med de pårørende, der ikke har givet udtryk for, at de omkomnes navne skal offentliggøres.